Виріс я в такій місцевості де вже народного мистецтва не існувало, це робітниче поселення Махаринецького цукрозаводу, що на Вінниччині. Мама моя була там останнім носієм народних традицій, тому що приїхала із глухого сільця Черничок. Вона весною розписувала писанки, узорів яких я не зміг запам’ятати, бо її не стало, коли мені було 13 років. Змалечку призвичаїла витинати, малювала іноді й навчала того всіх своїх дітей, а було нас четверо. Виховувала сама - батько помер, коли мені було рік. Весь час у роботі, творчості приділяла уваги менше, аніж того хотілося. Гарно співала народних пісень, це їй допомагало вистояти всі тяжкі роки: війни, повоєнні відбудови, “побудови комунізму” тощо. Натомість мала квартирку із кімнатою 9 м2 і такою ж кухнею.
Отже, взявши від мами любов до всього рідного, тепер несу її все життя. Якби я жив безвиїзно, на батьківщині, то малював би те, що й усі, тобто наслідував бачене у ширвжиткових книгах, журналах. Але тікаючи із державної квартири, щоб не завалилася від сторічної давності, я приїхав до Петриківки, щоб навчитися гарного розпису. Попрацювавши там півтора року, змушений був повернутися додому, але вже до Бердичева, де колись учився в училищі на механізатора.
Самовдосконалюючись у творчих пошуках! за порадою Федора Панчука, з Вінниці, я звернув увагу на стиль паперового килимка, знайденого мною на Тернопільщині, і вирішив віднині малювати, відштовхуючись від такої цінної знахідки. Наслідування народного мистецтва і привело мене згодом до Спілки майстрів народного мистецтва України, хоча й не всі напрямки моєї творчості відповідають народному малярству. Але все-таки намагаюся триматися столітніх і тисячолітніх традицій свого народу. Крім великих серій килимків і картин з казками, створив ще серії “Давньоукраїнська міфологія”, "Трипілля*, “Велесова книга, абстракції тощо.
Працюю я в таких техніках, як живопис, розпис, витинанки, писанки, пластика, малюнки-вірші, а ще складаю казки й пропоную дітям їх ілюструвати. Придумав витинанки-іграшки. Звичайно, що все в рамках традицій.
Спостерігаючи, як багато митців, “бігаючи за чужими возами", втрачають рідне, переконую їх “повертатися додому”, а не творити за європейськими чи іншими чужинецькими зразками. Ніхто так і не зміг чи не захотів облишити фотографічно малювати довкілля. І якщо таких живописців сотні, то тих, хто вирішує свої картини плоскісно із певними кольоровими ритмічними плямами - одиниці. Український народний маляр ніколи не малював з натури. Поширення на Україну з прийняттям християнства спочатку візантійського впливу, потім західиоєвропейщини (реформи Петра І), а ще пізніше - більшовизму значно викривили таке самобутнє наше національне образотворче мистецтво. Воно згодом стало називатися народним тому, що правляча верхівка ось уже стільки сотень років підтримує тільки запозичене академічне мистецтво. Його викладають у всіх навчальних закладах. Випускники їдуть у село й навчають селян, як правильніше треба творити, тобто по грамотному (або як раніше казали по-панському), виявляється що українці сотні років своїх пісень співали не так.
Місто й понині наступає на село, де ще хоч трохи збереглися прадавні традиції, в цьому допомагають і засоби масової інформації. Зацікавлені особи наполегливо пропонують те, що їм вигідніше. І люди поступово чужинське полюбили більше, аніж своє. У “Студіях з української етнографії та антропології" Хведір Вовк описує традиційне українське весілля більше, аніж на ста сторінках. Таке дійство не поступається й західно-європейській опері. Шкода, тепер на весіллі здебільшого п'ють та їдять.
Власне всі мої пошуки й душевні поривання були скеровані на відродження рідного мистецтва. Тішуся з того, що нині маю багато послідовників у цій відповідальній справі. Щоправда, вони всі діти, але це й краще, бо за ними майбутнє. І про них потрібно піклуватися зараз, як про квіти в саду. Діти ростуть, і вони не чекатимуть на кращі часи.
Першою квіточкою в моєму саду, донедавна і єдиною, була Віка Зданевич. Цього літа минає вже 5 років, як вона загорілася до малювання. І за цей час досягнула надзвичайно великих успіхів. До речі, раніше нас сприймала лише столична інтелігенція, нині ж наше мистецтво сприймають і прості люди. Досягнуто найвищої мети - народне мистецтво мусить передусім жити поміж народу, а потім уже - для якихось “придворних” заходів, і для “галочки”. Учнів Бердичівської школи-інтернату зворушила краса давнього і простого мистецтва витинанки - і цікавість до нього глибша.
Всіх учнів, яких навчаю на громадських засадах, маю тридцять, віком від 5 до 17 років. У школі офіційно я не працював і не маю для того освіти. Та виявилося, що без шкільної програми можна проводити заняття як у школі, так в моїй майстерні. Щодо останньої, то вона слугує і класом, і житлом для мене. Просторіше розміститися досі не вдалося. Ледве купив цю кімнату за допомогою американського подружжя Ігоря Фіглюся та Наталки Яресько, котрі посприяли заробити гроші. Бо нема чого сподіватися, що хтось просто так дасть гроші. Іще Міжнародний Фонд Відродження" суттєво допоміг дітям матеріалами для творчості. Найкраще ними скористалася Віка Зданевич. Вони стали поштовхом до створення найкращих картин на дохристиянську тему.
За них юна художниця одержала диплом від ректора Академії мистецтва, Бориса Олійника та Віце-Прем’єр-міністра України та інших. Також отримала головний приз на фестивалі народних промислів (Дніпропетровськ, 1996 р.).
У Бердичеві найбільшу підтримку мав від родини Ковальчуків. Власне всі згадані добродії посприяли народному мистецтву. Хоч маємо й недоброзичливців, але їх поки не згадуватиму. Щодо оббивання чиновницьких порогів - то це тільки забирає енергію та час. Краще використати на корисне діло, як от випуск заснованої мною серії книжечок “Бердичівське народне мистецтво”. Вже вийшли “Витинанки-іграшки” В. Зданевич (№ 1), “Символи в декорапивному мистецтві України” (№ 2) та мої авторські “Писанки-обереги" (№ 3). Вже більше ста з них вдалося поширити самому. Гадаю, що потреба в такому самвидаві відпаде ще не скоро, бо ніхто не спішить видавати книги такої тематики. В подальших випусках плануємо: “Культ матері”, “Дерево життя", “Декоративна пластика“, “Каталог Витинанкової галереї" (така існує у Бердичівській школі № 3) та інше.
Ще маємо створити і витинанковий театр, можливо він буде єдиний у такому роді. Декорації завдовжки 10 метрів вже є, ляльки є і сюжет - дохристиянської доби. У Віки Зданевич готові 70 малюнків-казок про Берегиню та її родину, у неї минувшина вдало переплітається із сьогоденням.
Варто було б докладніше розповісти про дитячу творчість. Можливо, це краще зробити окремо. Додам лише те, що твори Віки Зданевич я використовував на заняттях з четверокласниками Кловського ліцею (м.Київ), з дітьми сахаджа-йога (м.Київ), з шестикласниками Бердичівської школи-інтернату та ін. Ці твори щирі й доступніші для дитячого сприйняття, водночас яскраві та барвисті.
Мої вихованці вже зробили свій внесок у культуру й залишаться там надовго.
Отже буйного цвітіння в саду народної творчості!
Сергій ТАНАДАИЧУК