Умирають майстри, залишаючи спогад, як рану.
В барельєфах печалі уже їм спинилася мить.
А підмайстри іще не зробились майстрами.
А робота не жде. Її треба робить.
Ліна Костенко
Ніколи до цієї хвилини я не думала про нього в минулому часі. І зараз не можу. І не виходить говорити в третій особі «він», бо відразу бачу перед собою цю усмішку і очі добрі-добрі, тому і виходить тільки на Ви. Тож нехай так і буде.
Знаєте, Олексію Григоровичу, я тільки зараз зрозуміла, якою важливою, я б сказала, доленосною людиною Ви стали в нашій родині.
Якби моя мама (Людмила Філінська) свого часу не познайомилася з Вами, по іншому склався б її творчий шлях, та й життя взагалі, бо для майстрів життя і творчість - поняття тотожні. І я б точно не писала цих рядків, та й взагалі б, мабуть, не писала. І жила би якимось зовсім іншим життям, і діти мої також... І думаючи про це, я дякую Богу за те, що Ви зустрілися на нашому шляху.
Не кожній людині дано змінювати світ навколо себе. Часто це вдається особам владним і жорстким, які вольовими зусиллями підпорядковують собі інших. А от щоб робити це так легко і невимушено, як Ви, просто самим фактом свого існування - для цього потрібен особливий дар. І він у Вас був. Боги наділили Вас усіма чеснотами: чоловічою красою, мужністю, чесністю, добротою, почуттям гумору, порядністю, талантом. Вони все ваше життя оберігали Вас, бо як інакше можна пояснити ту дитячу щиру чистоту душі, яку Ви зберегли до старості. І як Вам вдалося ні на грам не забруднитися отим одвічним людським гріхом - гординею?
Гортаю сторінки книжки про Вас, написані нашою любимою Лідою Мельничук (чи зустрілися ви?), і уявляю, як би Ви спитали: «Книжка? Про мене? Це, правда?» І Ви б так здивувалися... і зраділи. Бо за все життя Ви так і не звикли, що Вас фотографують, що про Вас пишуть в газетах, що Ви не один з багатьох, а особливий. Ви завжди це сприймали не як зароблену винагороду, а як не очікуваний подарунок і раділи цьому, як дитина.
Читаю про Ваше дитинство в рідних Кришинцях і розумію, чому Ви так до цього ставилися. Коли і батько, і дід, і сусід точать горшки, а мама ліпить і «вушить» посуд, то це стає таким природнім заняттям, як пекти хліб, варити борщ, доглядати садок. Чому тут дивуватися? І я уявляю Вас маленьким хлопчиком, який, висунувши язика від напруження, намагається витягнути свого першого горщика, і з яким задоволенням дивиться на ваші спроби батько бо ж росте помічник. А знаєте, зараз в вашому рідному селі живе маленький хлопчик Сашко з родини Погонців, і так само, як Ви колись, висунувши язика, точить свої перші горщики. Думаю, його батько, як і ваш, тихо радіє - бо ж росте помічник.
Так, для Вас гончарство було не хобі, не оригінальним захопленням, а життєвою необхідністю. І, як казав Ваш другий після батька вчитель Іван Гончар,- «то для людей треба». Правий був учитель. Потрібне було ваше вміння і в госпіталі під час війни, і в повоєнні часи, і згодом. Але людям вистачило б і звичайних випалених мисок, а Ви виліплювали на посуді театральні мініатюри. І я розумію, чому ви не задовольнялися простим гончарством. Тому що Ви самі - Артист і Майстер. Коли у людини, окрім ремісничих навичок, є ще й багатий внутрішній світ, власний погляд на життя, вона стає Майстром.
А артистом Ви були від народження. Знаю, що Ви з дитинства любили співати і грати на гармошці, і ніхто Вас особливо цьому не вчив. А як Ви грали на акордеоні, привезеному з війни, я вже й сама пам'ятаю. Та найкраща Ваша роль була за гончарним кругом. Ну нікому вона ще краще не вдавалась. Це просто еталонні виступи, які майбутні гончарі повинні вивчати у відеозаписах. Якби я не знала Вас, то сказала б, що це результат щоденних багатогодинних репетицій. А насправді Ви просто отримували задоволення від роботи. Чи знали Ви, як гарно виглядаєте зі сторони? Ну, мабуть таки здогадувалися.
Бо ж не могли не бачити цих захоплених очей, цих радісних здивованих облич, які оточували Вас щільним колом, щойно Ви з гончарним кругом з'являлися на люди. Цей солом'яний бриль, сивина, вишиванка, а, головне - руки.
Руки, що роблять диво. На очах у всіх змінюють матерію, надаючи їй будь- якої форми, суцільно володіючи нею. І все дійство було побудоване за законами п'єси: зав'язка (поклали шматок глини на круг, розвиток (тягнемо стінки, ще трохи вгору, і щоб не зламався). Зрізали денце і взяли на руку виріб (кульмінація) - готово! А от після цього обов'язково потрібно було це вібруюче глиняне диво швидко зім’яти і перетворити на той самий безформний шматок, глядачів від цього серце зупинялося. А Ви їх заспокоювали і казали, що зараз зробимо ще один. Вони вірили, а Ви знов те саме!
Знаєте, кожного року, як майстри збираються на музейній площі, вони згадують Вас, і люди приходять питають ...
А діти! Скільком дітям Ви відкрили красу гончарства. Ну не стануть вони гончарами, зате Ви назавжди закарбували в їхній душі, що робота з глиною - це щось прекрасне! І хто знає, де й коли ці зерна проростуть. Я дуже любила дивитись, як Ви, зліпивши якусь пташечку, коника, собачку, «вдихали» в неї душу. «Отак - раз, лапку - сюди, а дзьобик - отак. А крильце повернути і осюди - хвостик» - і за секунду сіра пташка перетворювалася на качечку-красунечку з хитрими очками і кокетливим хвостиком. Діти тільки роти відкривали. А Ви після цього ще й паличкою раз-раз, а ось вона вже й співає. «Кому свищика подарувати?»
А був у Вас ще й коронний номер - виточити горщика із зав'язаними очима. Оце майстерність! І не знаю у кого було більше радості - у Вас чи у глядачів? Ви, мабуть, ніколи не думали, що гончарство стане таким екзотичним видом мистецтва, і Ваша така «звичайна» робота буде так радувати людей.
1 при цьому всьому Вам якось вдавалося залишатися звичайною земною людиною, яка має сім'ю, хату, город, садок і вміє заробляти гроші. Я добре пам'ятаю, як Ви вчили мою маму: «Оце зроби одну роботу для душі, а п'ять - на продаж, бо ж їсти треба». А ми все дивувалися цьому, бо зазвичай митці і гроші - речі не сумісні. Видно глина вміє «заземляти» і допомагає триматися золотої середини.
Я ніколи не бачила Вас сердитим, насупленим, незадоволеним Стурбованим - бачила, розгубленим - бачила, веселим - майже завжди. Ви - світла, сонячна людина тому поряд з вами завжди було так добре. Мабуть, найвище мистецтво, яким Ви володіли мистецтво жити.
Ось читаю спогади про Вас. Кожен згадує якісь події з власного життя, як познайомився з Вами, де працювали разом, але для кожного ви стали Вчителем.
«Нам ще довго треба буде такого майстра чекати. Такі не часто народжуються. Це був Майстер, який умів усе. Він був Людиною.» (Ігор Каришин), «Я щиро вдячний долі за те, що мав такого неперевершеного вчителя, який справив значний вплив на моє професійне становлення як етнографа» (Віктор Косаківський), «Молодий душею, талановитий, працелюбний, мудрий, справедливий, вимогливий, надзвичайно добрий, нетерпимий до кривди й несправедливості - таким він залишився у моїй пам'яті і серці» (Людмила Філінська), «У вчителеві було стільки всього доброго, людяного, що його не можна забути. Я у нього навчився професії гончара і людського життя» (Андрій Шевчук), «Я його дуже поважала і любила, як Людину: світлу, мудру, доброзичливу, надійну, як кажуть в народі - покладисту, що завжди зрозуміє і розрає» (Тетяна Цвігун), «Це була унікальна людина й неповторний майстер. Завжди впевнений, зібраний, організований, інтелігентний і якийсь дуже гарний, величний. Зі стрижнем чоловік був»(Михайло Вдовцов). «З першої нашої зустрічі він увійшов у моє життя як дуже рідна й близька по духу людина, посів у ньому особливе місце. Олексій Григорович був надзвичайно добрим, щирим, фанатично захопленим народним мистецтвом Майстром» (Євген Слободинський). От так про Вас кажуть люди. Чого ще бажати?
Знаю за що боліло Ваше серце. Що Ваша з діда-прадіда династія гончарів на Вас перерветься... але ж бувають діти по крові і діти по духу. І тих, хто поріднився з Вами душею - немало. Людмила Філінська, ця завзята і вперта тендітна жіночка не кинула ліпити. Все так і місить-цідить глину, як Ви її вчили. І макітри крутить, і свищики робить. І ученицю чудову має - Вікторію Ніколаєву, а та свого учня - Михайла Діденка, а він вже цілий гурток веде з гончарства. І всі вони - Ваші діти. І Оксана Верхова діток вчить, і Євген Солбодинський працює, і Валентина Квасницька. А ще, я Вам казала, в Крищинцях живе родина Погонців - дуже гарні майстри, а в Погребищі є Роман Чмерук шкода, що не довелось вам познайомитися, в Ямполі - Володимир Слубський, в Ладижині - поружжя Василь Рижий і Наталя Лавренюк. І в Бубнівці точать посуд Валентина Живко, Тетяна Шпак і наша бабця Франя. Буде, обов'язково буде продовження Вашої справи!
А зараз я Вас здивую ще більше. Хату, де Ви жили, перетворили на музей гончарного мистецтва. Ну, тут би Ви вже, мабуть, і не сміялись би. Я знаю, як Ви хотіли, щоб був музей Івана Гончара в Крищинцях, а життя розпорядилося по-своєму. Зате у Вашій хаті проводять пленери гончарів. З’їжджаються майстри з різних міст. Тут, як і при Вас, міситься глина, крутиться гончарний круг, горить вогонь у горні, і майстри згадують Вас. А щороку, восени, Ваш садок, як і раніше» дарує нам запашні груші і яблука. Так неначе це Ви своєю рукою пригощаєте нас.
Спасибі Вам, Олексію Григоровичу, що Ви були в нашому житті...
Провідний редактор Наталя СЕНТЕМОН