Мистецькій постаті Олександра Дорофійовича Ганжі в контексті народної культури Поділля зокрема і України в цілому належить особливе місце. Скульптурна спадщина майстра ввійшла дорогоцінним скарбом у фонд народного мистецтва українців. Диву даєшся, як за умов безконечно нужденного і злиденного колгоспного життя у віддаленому селі Жорнище, що на Вінниччині, зміг постати такої дивовижної художньої сили майстер.
Сільський гончар Олександр Ганжа тривалий час свого трудового життя нічим особливим помітний не був. Гончарювати хотів з раннього дитинства, але батько його Дорофій, також гончар з діда-прадіда, добре знав, як гірко заробляється хліб, всією душею протестував, не хотів навчати сина свого ремесла. Коли ж батька не стало, нужда змусила матір віддати сина в науку до сусіда-гончаря Омеляна Христенка, бо нічим було годувати сім’ю. Кілька місяців Омелянової науки, від осені до весни, ото й уся "школа" Олександра Дорофійовича. Далі була жорстока і невблаганна школа життя в умовах післяреволюційних суспільних перемін, колективізації, голодомору, репресій, війни, повоєнних голоду і злиднів, непомірних податків і позик у тоталітарній державі, нужденної і важкої праці в колгоспному рабстві. Таке важке життя, праця і хвороба передчасно звели зі світу дружину, залишивши Олександра Дорофійовича сам на сам із власною долею. Донька і вже двоє дорослих синів пішли у світи, торуючи кожен свою дорогу. Донька працювала у Вінниці на швейній фабриці. Там на агрегатному заводі працював і найменший син Степан. Петро навчався у Львові в інституті декоративно-прикладного мистецтва. Звісно, діти зрідка навідувалися до батьківської оселі, але ті зустрічі були короткочасні, бо в кожного турботи, клопоти, робота, навчання.
Гончарне ремесло постійно допомагало хоч трохи підтримувати невеликі статки, тому Олександр Дорофійович ніколи не покидав його. Проте на відміну від інших гончарів у селі, Ганжа полюбляв окрім ужиткового посуду на продаж, ліпити для себе із глини всілякі чудернацькі фігурки людей, коней, пташок чи будь-якої іншої звірини. Він називав такі витвори "ліпунами". В самому цьому слові можна відчути до певної міри веселу вдачу майстра, його тонкий гумор і легковажне ставлення до власної творчості. Йому, очевидно, було весело і приємно з гумором виготовляти ці скульптури. Те давало віддушину зболеній і змученій душі, давало спочинок від постійних тривог і турбот, страждань і мук, від нестатків і злиднів, що постійно огортали з усіх боків родину.
Хто з односельців бачив витвори Ганжі, дивувалися, а частіше насміхалися з них і кепкували над автором. За нормою селянської побутової етики, мабуть, вважалося те зайняття недостойним для людини статечного віку. Ніхто не дивувався б, якби це виробляла дитина. Своєрідне відношення односельців, звісно, сформувало в Олександра Дорофійовича думку, що твори ці не варті того, щоб їх показувати на людях, і він їх робив лиш для власної втіхи.
Хист до художньої творчості успадкували і обидва сини, Петро і Степан. Кожен із них протоптав власну стежку в образотворчому мистецтві, і сьогодні це відомі художники в Україні. Але старшому із них, Петру, судилося стати організуючим провідником і натхненником для батька. Ще навчаючись у Львові в художньому інституті, Петро Ганжа сформував у собі розуміння значимості народного мистецтва, його важливості. Його молодий мистецький світогляд відразу зреагував на батькові "ліпуни", і він показав їх в інституті. Реакція викладачів і студентів була першою публічною оцінкою творчості Олександра Дорофійовича Ганжі, позитивною і високою.
На противагу спокійному і лагідному Степанові, Петро завжди був динамічний, нестримний у своїх прагненнях досягти мети, з яскраво вираженими організаторськими здібностями. Перші схвальні відгуки викладачів інституту і студентів про батькові твори зміцнили в душі сина розуміння значимості народного образотворення. Закінчивши інститут, Петро невдовзі приїхав до Опішного і став головним художником місцевого керамічного виробництва, де розгорнув бурхливу організаторську роботу на зміцнення підприємства і, найголовніше, підвищення мистецького рівня продукції. В цей час в Опішному працювала когорта відомих майстрів-гончарів — Олександра Селюченко, Іван Білик, Василь Омеляненко, Михайло Китриш, родина Пошивайлів і інші. Творчість такої потужної плеяди народних майстрів гончарства збудила в душі Петра нестримне бажання вивести із тіні невідомості і батька Петро Ганжа уже в повній мірі розумів значимість його творчості як непересічного художника. Для Петра постала проблема, як спонукати тата до творчої роботи, як зняти з його душі пута непевності і сумнівів у власному таланті, як заронити в його серце розуміння важливості його скульптур.
У 1969 році Петро Ганжа вперше привіз батька в Опішне, де відбулося його знайомство з Олександрою Селюченко. Знайомство, яке переросло у теплу і рідкісну дружбу двох великих майстрів українського народного мистецтва. Це захоплююча тема для наступного дослідження.
Приїзд в Опішне Олександра Дорофійовича — блискучий педагогічний і організаторський хід, до якого вдався Петро Ганжа аби прихилити батька до серйозної творчої діяльності. Ця подія була початком перелому в психологічному сприйняті Олександром Дорофійовичем власного таланту скульптора і гончаря.
Знайомство з творчістю Олександри Федорівни Селюченко та інших опішнянських майстрів змінили в душі Олександра Дорофійовича ставлення до своїх "ліпунів". Чи не вперше він подивився на них із гордістю. Очевидно, з цього часу Олександр Ганжа поступово скидав з душі полуду сумнівів і непевності. Почався процес вивільнення потужних творчих сил, що досі стримувалися і недооцінювалися. Талант майстра забуяв на повну силу.
Син Петро, тимчасом, активно шукає шляхів для влаштування персональної виставки батькових творів Тоді це було зробити не просто. На початку 1970-х років з новою силою радянські ідеологи розкручують жупел націоналізму, тому що часткова відлига 60-х привела декого із них до великого переляку.
Петро Ганжа везе батькові роботи до Москви і демонструє їх керівництву Спілки художників СРСР. Твори нашого гончаря отримують високу оцінку спеціалістів. Ідея проведення персональної виставки творів Олександра Ганжі в Москві дістає схвалення і підтримку і незабаром у виставковій залі дирекції СХ СРСР відбувається її відкриття. Виставка викликала жвавий інтерес публіки і спеціалістів. Згодом у журналі "Декоративное искусство" Леся Данченко публікує велику статтю про творчість майстра
Лиш після московського прориву творам Олександра Дорофійовича в Україні надається "зелене світло”. Процес визнання самобутнього таланту подільського гончаря із Жорнищ став набирати незворотного розвитку. За активної організаторської праці Петра Ганжі відбуваються одна за одною виставки в Харкові, Києві, Львові.
Київські кінематографісти знімають короткометражний кінофільм про майстра Українська телевізія дає в прямому ефірі по "Інтербаченню" телепередачу, в якій Олександр Дорофійович на гончарному крузі в київській телестудії на весь світ демонструє своє мистецтво пластики. Його запрошують у нещодавно створений музей народної архітектури та побуту, що розкинувся під відкритим небом у селі Пирогів поблизу Києва, де майстер протягом кількох днів показує своє мистецтво численним відвідувачам музею.
Це були 1970-і роки, період найвищого злету і проявлення мистецького генія Олександра Ганжі. В цей час він зазнав визнання і слави. Проте його життєві статки мало в чому стали кращими. Він живе в Жорнищах, отримуючи мізерну пенсію в кілька десятків радянських карбованців. Щоб прожити, йому доводилося працювати на присадибній ділянці, вирощувати картоплю й інші овочі для власних потреб.
На початку 1980-х років здоров'я майстра різко погіршується. Лікарі констатують діагноз страшної хвороби. 26 вересня 1982 року на 78 році життя Олександра Дорофійовича Ганжі не стало.
Народний митець залишив після себе сотні скульптур, що виготовив їх на своєму гончарному крузі Той круг мав би бути сьогодні в одному із престижних музеїв України. Достойно було б поряд повісити золоту табличку із священним іменем його власника. Достойно було б у рідному його селі облаштувати меморіальну садибу, де він жив, творив, мріяв і страждав. Пам'ять майстра чекає від нас цього.
Постать Олександра Ганжі в нашій культурі масштабна і унікальна. Пластичними прийомами образотворення він суттєво збагатив наше розуміння краси і величі людського духу через дивні образи. Феномен Ганжі вже кілька десятиріч діє, він впливає на художників, мистецтвознавців, на людський дух там, де він ще живий, прагнучий відкриттів, пізнання, мрій... Він спонукає до мислення. Ним ми стали вимірювати красу і життя. Чутлива людська душа, споглядаючи твори майстра, зростає і шириться, очищається і возвеличується.
Доля нам послала мрійника і фантазера, веселого казкаря, залюбленого в добро і красу. Життя жорстоко молотило його, але він від того лиш чистішав і добрішав. До останньої своєї хвилини він любив світ і людей і з цією любов'ю пішов за межу. Звідти він веде з нами свою мудру задушевну розмову через фантастично-величні образи, які зроблені із святої землі тихого і древнього подільського села Жорнище, що на Вінниччині
Володимир ТИТАРЕНКО мистецтвознавець